E-Ticaret mi? Z-Ticaret mi?

Günümüzde E-ticaret çok hızla büyüyor ve bununla birlikte insanların teknolojiyi kullanma ve öğrenme alışkanlıkları da her geçen gün artmaya devam ediyor.

 

2019 TUİK verilerine göre  16-76 yaş aralığındaki kişilerin internet kullanım oranı yüzde 75.3 olarak açıklandı.

İnternet kullanım oranı 16-74 yaş grubundaki erkeklerde yüzde 81,8, kadınlarda yüzde 68,9 olarak ön plana çıkıyor.

 

Türkiye genelinde internet erişim imkanına sahip hanelerin oranı yüzde 88,3’e kadar ulaştı.

İnternet üzerinden alışveriş yapma oranı erkeklerde yüzde 38,3 , kadınlarda ise yüzde 29,9 oldu.

 

Söz konusu 12 aylık dönemde internet üzerinden alışveriş yapanların yüzde 67,2’si Spor malzemesi ve giyim , yüzde 31,7’si seyahat-seyahat ürünleri (Araç kiralama,seyehat bileti vb..) satın aldı.

Yine aynı dönemde bireylerin yüzde 26,9’u ev eşyası, yüzde 27,4’ü gıda maddeleri , yüzde 20,2’si dergi,gazete,kitap,yüzde 20,3’ü elektronik araçlar alımı yaptı.

 

E-ticaret sektörü her sene ortalama da %30 büyüyor ve büyümeye devam edecek.

Potansiyelin her geçen gün arttığı ve herkesin pazardan pay alma hedefi olduğundan e-ticaret sektöründe doygunluk noktasına ulaşmadan ileriye dönük projeksiyon olarak  Z kuşağı’nın hem ürün tüketim alışkanlıkları hem teknoloji kullanım alışkanlıkları için z-ticaret politikası belirlemek gerekiyor.

 

Türkiye’de z kuşağı yaş aralıklarına baktığımıza bizim için alım gücü oluşuturabilecek ve artık kendi kazancını sağlayan azımsanmayacak bir evren olduğunu görebiliriz.

Z-Ticaret tanımı bu evren için en uygun ifadelerden birisi olarak karşımıza çıkıyor.

 

16 Yaş : 1.389.725 ( Erkek : 712.910 , Kadın : 676.815 )

17 Yaş : 1.380.026 ( Erkek : 706.967 , Kadın : 673.059 )

18 Yaş : 1.385.000 ( Erkek : 709.970 , Kadın : 675.030 )

19 Yaş : 1.375.527 ( Erkek : 705.224 , Kadın : 670.303 )

20 Yaş : 1.322.905 ( Erkek : 678.107 , Kadın : 644.798 )

21 Yaş : 1.310.928 ( Erkek : 671.727 , Kadın : 639.201 )

22 Yaş : 1.346.965 ( Erkek : 688.256 , Kadın : 658.709 )

 

 

 

Z Kuşağı nedir ve nelere dikkat eder ?

 

Son dönem kaynaklara göre 1998-2000 yılı sonrası doğmuş nesil z kuşağı olarak adlandırılıyor.

Teknoloji’nin yeni yeni yaygınlaştığı bir dönemde doğdukları için teknoloji ile bütünleşmiş bireylerden oluşuyorlar.İnternet Kuşağı adı da verilen Z kuşağı bireylerde bilgiye hemen ulaşma , oyun alışkanlıkları,fenomen olma duygusu gibi hızlı yol alabilme duyguları çok gelişmiştir.

Artık iş hayatına yeni yeni başladıklarından kendi özgüvenleri ile birlikte alışkanlıkları doğrultusunda harcama yapma alışkanlıkları da farklılık gösteriyor.

Çabuk sıkılan hemen pes etmeye meyilli bir yapıları olduğundan onlara özel reklam içerikleri ve reklam modelleri ile onları yakalamak gerekiyor.

Detaylı araştırma,olaylar karşısında ilişki kurma ve kendi hakkını arama konularında da ön plan çıkan Z kuşağı bireylerde markamız ile bir bağ kurması için bir anda kesip atamayacağı doyurucu içerikler ve anlamlı reklamlar üretilmeli.

Aksi taktirde izlediği bir video’da (youtube,twitch,vimeo vb..) veya dinlediği radyoda (spotify,fizy,deezer bv.. ) karşılaştığı bir reklamı dikkate almayabilir.

 

Özellikle eğlence ve bilgi’nin de ön planda olduğu çalışmalarda geri bildirim refleksleri artış göstermekte.

 

E-Ticaret’de her ürün için ayrı ayrı hedefler oluştururken z kuşağı için ayrı proje ve içerikleri üretmek pazarda bir adım önde olmamızı sağlar.

 

Suat Torun | BD Director

3 Comments

  • Beril Sarısanlı

    Harika bir yazı olmuş Suat Bey, ellerinize sağlık.

  • Cemile Hayratlı

    Suat Bey sektörde sizin gibi çok değerli tecrübelere sahip insanların, daha fazla böyle güzel yazılar yazması gerekiyor. Severek takip ediyoruz yazılarınızı.

  • BrianWigma

    Rather enlightening looking onward to coming back.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir