Metaverse Evreni Nedir? Dünyada Etkileri Ne Olacak?

Bugünlerde herkesin kulağının bir şekilde duyduğu, kulaktan kulağa haberini aldığı bir kelime var. Metaverse. Metaverse’in sözcük etimolojisine baktığımızda antik Yunanca’ya kadar uzandığını görüyoruz. Antik Yunanca’da meta, sonrası veya ötesi anlamında gelmektedir. Verse ise; İngilizce universe anlamına gelen evren kelimesinin ön ekidir. Yani metaverse, var olan evrenin ötesi anlamına gelmektedir.

Metaverse evreni için basit bir tanım yapmamız gerekirse; insanların herhangi bir fiziksel çaba göstermeden arttırılmış sanal gerçeklik cihazları sayesinde yaşadığı evrendir. Bu evrende alışveriş yapılabilir, sokaklarda dolaşılabilir hatta bir partnerle evlenilebilir. Aslında metaverse kelimesi ilk kez Neal Stephenson’ın 1992 yılında yayımladığı Snow Crash adlı romanında kullanıldı. O dönem kurgusal bir dünyayı romanına taşıyan Stephenson’ın fikri aşırı abartılı bulunmuş ve eleştirilmişti. Ancak günümüze geldiğimizde o eleştiriler yerini büyük bir ilgiye bırakmış gözüküyor.

Günümüze geldiğimizde birçok büyük şirketin metaverse evreni için yatırım yapmaya başladığını, bu evrende var olmak için yarışa girdiğini görüyoruz. Bu şirketlerden en önde gelen Facebook. Bu evrende olmayı o kadar istiyorlar ki, isimlerini bile Meta olarak değiştirdiler. Microsoft, Wallmart, Epic Games, Burberry, Visa ve Coca Cola da bu evrenin bir parçası olmak istediklerini duruydu.

 

Binance Bu Metaverse Coin Projesine Yatırım Yaptı: Fiyatı Patladı!

 

Bu evrende online sokaklar, alışveriş merkezleri, randevu alan doktorlar, konserler ve gerçek hayattaki gibi birbirleriyle buluşan insanlar olacak. Metaverse, etkileşime geçebileceğimiz dünyaya yeni katmanlar eklememize izin verecek ve daha zengin deneyimler sunacak. İçerik üreticileri ve sanatçılar, izleyicileriyle bağlantı kurabilecek ve kendi deneyimlerine onları da dahil edebilecek. Doğal olarak da dünya çapındaki markalar bu evrende kendilerini göstermek, reklamlarını yayınlamanın öneminin farkındalar.

Dijitalde ne olacak sorusuna ise çok farklı cevaplar verilse dahi tam olarak şu olacak cevabı verilemiyor. Çünkü uçsuz bucaksız bir evren konsepti karşımızda duruyor. Kendisini dijital evrene adapte eden günümüz dünyasının, metaverse evreninde bu deneyimi sanal gerçeklik seviyesine çıkaracağı öngörülüyor. Tabi ki ilk olarak akıllara e-ticaret alanına etkileri ne olacak sorusu geliyor. Buna dair ilk somut örneği Wallmart gösterdi. Metaverse evreninde açtıkları konsept markette reyonlar arası gezilebiliyor, alışveriş yapılabiliyor, dijital cüzdandan ödemesi yapılan ürünler gerçek dünyadaki adrese gönderilebiliyor. Bu örnek, ilerleyen süreçte bu evrende nelerle ve hangi sürprizlerle karşılaşabileceğimizin ilk habercisi. Aynı şekilde giyim mağazalarına girip, ürünleri kendi üzerimizde görebileceğiz, deneyip, satın alma deneyimi yaşayabileceğiz. Zira kendi yüz profilimiz, vücut ölçülerimiz ve bedenimiz de bu evrende, aynı gerçek hayatta olduğu gibi var olacak. Öyle ki; Amerikalı 52 yaşındaki Traci Gagnon ve 60 yaşındaki Dave Gagnon çifti Animal Crossing adlı oyunda oluşturdukları avatarlarla dünya evine girdiler. Aynı şekilde düğüne katılan arkadaşları da oluşturdukları avatarları kullanarak kadeh kaldırdılar.

Çağımızın önlenemeyen trendi olan dijitalleşme, kendisini ilk defa sınırları olmayan, uçsuz bucaksız bir evrende test etme imkânı bulacak. Metaverse tarzı fikirler, toplumlarımızı daha üretken bir şekilde organize etmemize yardımcı olabilir. Birbirinden farklı sanal dünyaları ve arttırılmış gerçeklikleri tek bir açık metaverse’de bir araya getiren ortak standart ve ilkelerin bulunması, insanların birlikte çalışmasına ve tekrarlanan çabaların azaltılmasına yardımcı olabilir.

Doğru ve efektif kullanımı sonrasında metaverse evreninin, insanlığı her anlamda bir üst seviyeye taşıyacağı kaçınılmaz bir gerçek.

ugur_aydın

Uğurcan Aydın | Performance Marketing Specialist

 

 

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir