#evdekal’dan sonra Türkiye’nin dijital içerik tüketimi nasıl değişti?

  • Sağlık, haber, e-ticaret ve video içeriklerinde önemli seviyede tüketim artışı yaşanıyor.

Gemius, Korona virüsü sebebiyle tüketicilerin dijital tüketimi arttığını açıkladı. Tüm dünyada alınan sosyal izolasyon önlemleriyle birlikte ekonomide bir durağanlık yaşanması bekleniyor. Bu esnada dijital veriler; sağlık, haber, e-ticaret ve video içeriklerinde ciddi tüketim artışları olduğunu gösteriyor. 

Gemius,’un günlük olarak hazırladığı IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması, tüketicilerin bu dönemdeki günlük değişkenliklerini ortaya koyuyor. Şirketin araştırma alanına giren başlıklara birlikte göz atalım.

Dijital Yayıncılık

Verilere göre, dijital yayın içeriklerinde 9 Mart Pazartesi günü, PC’de, toplam ziyaretçi sayısı 8,5 milyon iken; 16 Mart Pazartesi günü bu rakam 9,5 milyona ulaştı.

Video tüketim tarafında kodlu siteler incelendiğinde ise gündemin, kullanıcılardaki video izleme davranışını değiştirdiği görülüyor. Buna göre 16 Mart Pazartesi günü haber sitelerindeki video izlenme erişimlerinin, TV kanallarının dijital platformlarını geçtiğini söylemek mümkün.

Araştırmaya göre, Sabah ve Habertürk gazetelerinin sitelerindeki ziyaretçi sayısı sırasıyla yüzde 63 ve yüzde 89 oranında artış gösterdi.

Özellikle evden çalışmaya başlanmasıyla görülen video tüketim artışının,  sadece haber siteleriyle sınırlı olmadığını belirtmekte fayda var. Araştırmaya göre, bu durum kullanıcıların VOD platform olan Netflix’e de ilgisini arttırdı. 9 Mart günü Netflix toplam ziyaretçi sayısı 650 bin civarında iken, 16 Mart günü platform 1 milyonun üzerinde ziyaretçiyi ağırladı.

Haber

Araştırmaya göre, Haber kategorisinde 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyaslandığında, toplam haber siteleri trafiğinde yüzde 24.34’lük bir artış dikkat çekiyor. Gemius verilerine göre, 16 Mart 2020 Pazartesi günü web trafiği (total erişime göre – PC + Mobil + Tablet) incelendiğinde en çok ziyaret edilen ilk 10 haber sitesi sıralaması ise şu şekilde:   

  1. sozcu.com.tr
  2. sabah.com.tr
  3. haberturk.com
  4. haber7.com
  5. ntv.com.tr
  6. takvim.com.tr
  7. cumhuriyet.com.tr
  8. ahaber.com.tr
  9. yeniakit.com.tr
  10. tr.sputniknews.com

E-Ticaret:

E-Ticaret kategorisindede ciddi bir artıştan söz edebiliriz. Araştırmaya göre, 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyaslandığında, PC e-ticaret trafiğinde yüzde 15.10’lük bir artış görülüyor.

Haftalık trend grafiğinde ise  Türkiye’de korona vakasının artmasıyla beraber “#evdekalturkiye” kampanyasının başladığı 10 Mart tarihinde ve onu takip eden 11-12 Mart’da E-Ticaret ziyaretçi sayısı ivme kazanıyor. Birçok firmanın evden çalışma modeline geçmesiyle birlikte e-ticaret ziyaretçi sayısı, 16 Mart Pazartesi günü en yüksek noktaya ulaşıyor.

16 Mart 2020 Pazartesi günü web trafiği incelendiğinde en çok ziyaret edilen ilk 10 e-ticaret sitesi şu şekilde sıralanıyor:  

  1. n11.com
  2. hepsiburada.com
  3. gittigidiyor.com
  4. trendyol.com
  5. cimri.com

Sağlık

Araştırmaya göre, Sağlık kategorisinde 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyaslandığında, PC üzerinden gelen sağlık trafiğinde yüzde 26.84’lük artış dikkat çekiyor.

Karantina Günlerinde Birden Fazla Ekran Kullanılıyor

Salgın sürecinde insanlar bilgi ihtiyacını karşılamak adına haber içeriği tüketimini arttırmış olsa da, gündemden uzaklaşmak için kafa dağıtıcı içeriklerden de faydalanıyor. Bu noktada iki farklı davranış biçimin TV’lerin dijital kanallarını olumlu etkileyebileceğini söyleyebiliriz.

Bunlardan ilki, evde yalnız kalan ve gündemden uzaklaşmak isteyen kişilerin, ıskaladığı TV içeriklerini dijital VOD üzerinden ya da TV’nin dijital platformundan tüketmesi, ikincisi ise aynı ailede yaşayan farklı yaş gruplarının, tüm gün tek bir TV ekranını paylaşamaması durumu.

Geçtiğimiz hafta sonu ile birlikte Pazartesi ve Salı günlerine ait IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması günlük verileri, özellikle dizi/premium içerkler sunan ve kodlu ölçümle tüm platformlarda toplam erişimde ilk 5 sırayı paylaşan  fox.com.tr, puhutv.com, atv.com.tr, showtv.com.tr ve startv.com verileri,  kullanıcıların bir yandan gündemi takip ederken, diğer yandan dijital premium içerik tüketmeye devam ettiklerini gösteriyor.

İlgili sitelerin toplam trafiği ise Pazartesi ve Salı günlerinde kesintisiz artış yaşıyor. Araştırmaya göre, kesişimden arındırılmış toplam gerçek izleyici sayısının 17 Mart Salı günü 1.7 milyon gerçek izleyiciyi geçtiğini ekleyelim.

Sitelerdeki gerçek izleyici rakamları, sosyal izolasyonun arttığı son 3 günlük dilimde; startv.com.tr’de yüzde 152, atv.com.tr’de yüzde 106, puhutv’de yüzde 104, showtv.com.tr’de yüzde 79 ve foxtv.com.tr’de yüzde 73’lük artış gösteriyor.

Ortalama bir kişinin, 17 Mart 2020 tarhinde ilgili platformlarda ortalama 1 saat 14 dakika geçirdiğini de belirtelim. Aynı gün içerisinde kişi başına izlenilen ortalama video sayısı ise 2.3 olarak öne çıkıyor.

 

Kaynak

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir